Kierownik ORD: mgr Marzena Sitko tel. 32 475-95-76
Ośrodek Rehabilitacji Dziennej przeznaczony jest dla dzieci do 18 roku życia, oferujemy:
- kompleksową diagnostykę i leczenie dzieci
- edukację rodziców w zakresie rehabilitacji,
- diagnostykę i terapię psychologiczną
Program Ośrodka Rehabilitacji Dziennej...
INFORMACJA DLA RODZICÓW
Jeśli zaobserwowałaś(-eś) nieprawidłowości w rozwoju swojego dziecka lub po prostu niepokoi Cię jego zachowanie – zapraszamy na bezpłatną konsultację w ramach NFZ ! To bardzo ważne, by ewentualne zaburzenia rozwoju psychoruchowego lub zachowań emocjonalnych wcześnie i dobrze zdiagnozować.
Zostało udowodnione, że wczesna rehabilitacja niemowląt pobudza powstawanie nowych połączeń w korze mózgowej. Mózg bowiem ma pewną liczbę komórek, które mogą się różnicować w zależności od potrzeby oraz kompensować pracę tych zniszczonych. Im mniejsze dziecko, tym plastyczność jego mózgu jest większa. Dlatego rehabilitację należy podjąć niezwłocznie po stwierdzeniu nieprawidłowości. W przeciwnym razie problem może się pogłębić i w późniejszym okresie utrudnić normalne funkcjonowanie.
Pierwsze oznaki zaburzeń neurorozwojowych to:
· nadmierne odginanie głowy do tyłu i reakcje odgięciowe tułowia,
· trudności w podnoszeniu główki nad podłoże
· prężenie kończyn,
· silne i częste zaciskanie piąstek,
· trudności w utrzymaniu symetrii głowy i ciała,
· duża niechęć dziecka do leżenia na brzuszku,
· trudność w nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu wzrokowego,
· brak odpowiedzi uśmiechem na uśmiech rodzica po 2 miesiącu życia,
· nadmierna i nieuporządkowana ruchliwość niemowlaka,
· nadwrażliwość, niepokój, niechęć do spania,
· nadmierny spokój dziecka połączony z dużą męczliwością podczas karmienia i innych aktywności ruchowych,
· brak odruchu Moro w pierwszym trymestrze życia dziecka – brak reakcji przestrachu na nagłe zmiany w otoczeniu np. zmiana ułożenia, reakcja na dzwonek, szarpnięcie kocykiem.
Terapię prowadzimy m.in metodami:
· NDT-Bobath,
· Vojty,
· oraz elementy Integracji Sensorycznej
Na czym polega i jak przebiega terapia?
Polega na wspieraniu i stymulowaniu prawidłowego rozwoju dziecka. Co najważniejsze jest przyjazna, bezpieczna i bezbolesna. Terapeuta, poprzez odpowiednią stymulację ciała dziecka, powoduje wyhamowanie patologicznych odruchów i wyzwala pojawienie się fizjologicznych wzorców ruchowych, które umożliwiają prawidłowy rozwój. Celem ćwiczeń jest podążanie za rozwojem i nauką nowych czynności przez Wasze dziecko. Dlatego też terapia zmienia się wraz z pojawieniem się kolejnych umiejętności psychoruchowych. Do jej ważnych elementów zalicza się również: odpowiednia pielęgnacja, sposób karmienia, noszenia, układania oraz zabawy z dzieckiem.
Zapraszamy na stymulację neurorozwojową dzieci / niemowląt, u których występują poniższe zaburzenia:
· obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe,
· opóźnienia rozwoju ruchowego,
· zaburzenia ośrodkowej koordynacji nerwowej,
· wcześniactwo,
· mózgowe porażenie dziecięce,
· asymetria ciała,
· kręcz szyi (przymusowe przechylenie głowy i szyi w stronę barku z ewentualnym skręceniem w stronę przeciwną) uszkodzenia nerwów obwodowych (uszkodzenie splotu ramiennego)
· zespoły wad genetycznych,
· choroby metaboliczne,
· wady rozwojowe ośrodkowego układu nerwowego.
Jak przygotować dziecko na wizytę u fizjoterapeuty?
1) Dobór godziny wizyty najlepiej dopasować do rytmu dobowego dziecka. Jeśli śpi i jest karmione o stałych porach to wybieramy moment jego naturalnej aktywności.
2) Nie może być bezpośrednio po jedzeniu, ale też nie powinien być głodny. Mając to na uwadze i przy założeniu, że odstępy pomiędzy karmieniami wynoszą 3-4 godziny, to optymalną porą na rehabilitację będzie czas od półgodziny do godziny po jedzeniu.
3) Nie może być bezpośrednio po szczepieniu. Należy odczekać minimum 3 dni, a w razie wystąpienia odczynu poszczepiennego czekamy, aż do momentu ustąpienia zmian.
4) Nie może mieć gorączki, ani żadnej infekcji.
Co zabieramy ze sobą
· dodatkową pieluchę tetrową lub cienki kocyk.
· dobrze jest ubrać dziecko w łatwo zdejmowane ubranko,
· obuwie zmienne lub ochronne
· warto także przemyśleć o co zapytać fizjoterapeutkę – spisać na kartce pytania,
· nie zalecamy przychodzenia na wizytę z innymi dziećmi i osobami bezpośrednio nie zainteresowanymi rehabilitacją.
Oferta dla młodych rodziców:
Kompleksowy instruktaż pielęgnacji noworodka i niemowlęcia.
Opieka nad noworodkiem już od pierwszych dni życia ma ogromny wpływ na jego rozwój psychoruchowy. Dzięki odpowiedniej pielęgnacji zyskuje możliwość poznania zarówno otoczenia zewnętrznego, jak i samego siebie (swojego ciała i jego możliwości ruchowych).
Ze względu na częstość wykonywania czynności przewijania, podnoszenia czy noszenia w ciągu każdego dnia, pielęgnacja maluszka jest bardzo ważnym elementem rehabilitacji. Dużo zaburzeń rozwojowych jest przejściowa. Można je skutecznie wyeliminować poprzez ukierunkowaną zabawę, połączoną z odpowiednimi czynnościami pielęgnacyjnymi. Jest to najbardziej skuteczna i zarazem bardzo korzystna forma oddziaływania na wszechstronny rozwój dziecka w warunkach domowych.
Zachęcamy, by zwrócili Państwo uwagę na czynności wykonywane przy swoim dziecku. Niemowlaki są bardzo podatne na wszystkie przekazywane im informacje czuciowo-ruchowe, także te nieprawidłowe, które szybko się utrwalają i mogą być przyczyną zaburzeń rozwoju psychomotorycznego.
Czego uczy fizjoterapeuta podczas spotkania:
· sposobów noszenia, przewijania, podnoszenia dziecka,
· zabaw stymulujących rozwój ruchowy,
· ćwiczeń rozwijających: koordynację ręka-oko, procesy poznawcze i rozwój społeczno-emocjonalny odpowiedni do wieku dziecka,
· zabaw pobudzających zmysły np. dotyku, wzroku, słuchu, równowagi,
· doboru siedzisk, nosidełek, leżaczków, wózków czy fotelików samochodowych,
· doboru jakości zabawek, adekwatnych do wieku i rozwoju psychoruchowego,
· pomaga w stworzeniu otoczenia przyjaznego dla rozwoju dziecka.
Wspieranie rozwoju niemowląt w pierwszych 12 miesiącach życia!
Oferta obejmuje cotygodniowe (w razie potrzeby częściej) wizyty w pierwszych 12 miesiącach życia dziecka. Podczas każdego spotkania fizjoterapeuta ocenia aktualny rozwój psychoruchowy dziecka i instruuje rodziców w jaki sposób mogą wspierać oraz stymulować jego umiejętności ruchowe i emocjonalne.
Celem poszczególnych wizyt jest zdobycie wiedzy przez rodziców, tak aby mogli lepiej i skuteczniej wspierać motorykę swojego dziecka w kolejnych okresach jego życia wykorzystując pielęgnację, ćwiczenia i zabawę.
Rodzice nauczą się w jaki sposób można:
· dostosować własne nawyki ruchowe, tak by dawały jak najwięcej korzyści,
· jakie zabawy wybrać by stymulować rozwój ruchowy przy zdobywaniu konkretnych umiejętności motorycznych,
· jak wspierać: koordynację ręka-oko, procesy poznawcze i rozwój społeczno-emocjonalny odpowiedni do wieku.